اتوپلاستی یا جراحی زیبایی گوش چیست؟

اصطلاح اتوپلاستی به مجموعه‌ای از جراحی‌های زیبایی اطلاق می‌شود که هدف آن‌ها بهبود شکل، فرم و زیبایی گوش هاست.
گوش‌ها ممکن است در اثر عوامل مختلف دچار مشکلاتی شوند. هر کدام از این مشکلات، از طریق روش‌های مختلفی قابل درمان و اصلاح هستند. جراحی‌هایی مانند کوچک کردن نرمه گوش، کوچک کردن لاله گوش، درمان شکستگی گوش، کاشت پروتز یا غضروف در کسانی که قسمتی از گوش خود را از دست داده‌اند و اصلاح برجستگی گوش از جمله روش‌های درمانی اتوپلاستی گوش است.
تمامی این روش‌ها جزو جراحی زیبایی گوش دسته‌بندی می‌شوند و اتوپلاستی نام دارند.

علت ایجاد گوش برجسته چیست؟

اگر قسمت بالا یا میانی گوش شما برجسته است، می‌تواند به دلیل چین خوردگی باشد. در اکثر افراد، گوش‌ برجسته ناشی از رشد ناقص چین خوردگی‌های گوش است. هنگامی که چین‌های گوش به درستی تشکیل نشوند، باعث بیرون آمدن لبه‌ی خارجی گوش می‌شوند. دلیل اصلی این رشد ناقص، عوامل ژنتیکی و وارثت است.
گوش‌های ناهمواری که به دور از سر نمایان می‌شوند به دلایل ژنتیک، نقایص مادرزادی و ضربه ایجاد می‌شوند. چین خوردگی‌های رشد نیافته گوش، می‌توانند گوش‌ها را به سمت جلو خم کرده و باعث فاصله گرفتن آن‌ها از جمجمه شوند. بیشتر روش‌های جراحی، به طور خاص بر حل این مسئله تمرکز دارند.
دلیل دیگر ایجاد گوش برجسته این است که لاله‌ گوش به شکلی تشکیل شود که باعث بیرون زدگی و دور شدن گوش از سر شود. برای درمان این مشکل معمولا بافت تشکیل دهنده‌ی لاله‌ی گوش را برمی‌دارند.
گاهی اوقات ترکیبی از این 2 عامل، باعث گوش برجسته می‌شود. لذا تشخیص دلیل به وجود آمدن برجستگی گوش در انتخاب روش جراحی آن بسیار موثر و تاثیرگذار بوده و لازم است توسط پزشک متخصص بررسی شود.پ

روش درمان جراحی:

در روش جراحی با ایجاد یک برش در قسمت پشتی لاله گوش، لاله و نرمه گوش با نخ‌های دائمی به عقب کشیده می‌شوند. در این روش غضروف برداشته نمی‌شود، بلکه تغییر شکل داده و به عقب کشیده می‌شود. این تغییر متناسب با خواسته بیمار و فرم صورت وی است.
بخیه‌ها در پشت گوش بصورت ظریف زده می‌شود و رد آن به راحتی قابل مشاهده نیست.
مدت زمان جراحی، حدود یک ساعت است و با بیحسی و به صورت سرپایی انجام می‌شود. نیازی به بستری شدن بعد از جراحی نیست و فرد بلافاصله بعد از جراحی، مرخص می‌شود.

بهترین سن برای اتوپلاستی:

توجه کنید که جراحی گوش برجسته برای کودکان زیر 7 سال مناسب نیست، زیرا گوش آن‌ها هنوز در حال رشد و غضروف گوش‌شان هنوز بسیار نرم است. افراد بالای 7 سالی که رشد گوش آنها کامل شده باشد، می‌توانند تحت این جراحی قرار گیرند.

دوره نقاهت و‌مراقبت بعد اتوپلاستی:

*حدود 24 ساعت بعد از جراحی پانسمان گوش برداشته می‌شود و نیاز به پانسمان مجدد نیست. در این مدت امکان خروج ترشحات و خونابه طبیعی است و جای نگرانی ندارد.
*بعد از گذشت 24 ساعت می‌توانید حمام کنید و قسمت پشت گوش را با آب و شامپو بچه بشویید. بعد از حمام یک لایه پماد جنتامایسین یا ویتامین آ چشمی روی بخیه بزنید (نیازی به پانسمان مجدد نیست).
*تا 1 هفته بعد از جراحی، هر 8 ساعت یک بار شستشوی گوش ادامه پیدا کند. بعد از هفته اول، یک بار شستشو در طول روز کافی است.
*به مدت 10 شب موقع خواب از هدبند استفاده کنید. توجه کنید که هدبند فشار زیادی به گوش ها وارد نکند.
*3 هفته بعد از جراحی بخیه ها کشیده می‌شوند. درصورتی که از بخیه جذبی استفاده شده باشد، حدود دوماه بعد از جراحی بخیه ها جذب می‌شوند.
*به طور کلی گوش شما حدود یک ماه تا دوماه ورم خواهد داشت.
*به مدت 6 ماه از ضربه به گوش و کشیدگی گوش، جلوگیری شود.